Deus sive hominis: Approaches between Holbach and Feuerbach

Marcelo de Sant’Anna Alves Primo
Universidade Federal de Sergipe, Brazil | marceloprimo_sp@hotmail.com

Received: 15-December-2017 | Accepted: 23-May-2018 | Published: 31-December-2018
Disputatio [Dec. 2018], Vol. 7, No. 8, a011 | DOI: 10.5281/zenodo.2552050
Article | [PT] | Full Text | Statistics | Copyright Notice [es] | Vol. 7 No. 8

How to cite this article:
Primo, Marcelo de Sant’Anna Alves (2018). «Deus sive hominis: aproximações entre Holbach e Feuerbach». Disputatio. Philosophical Research Bulletin 7, no. 8: a011.


Abstract | Since the System of Nature is the maximum work in which Holbach tries to demystify the religious background that has always tried to attribute to all natural phenomena, under his pen the Baron initially points out several “defeaters” of a deified conception of nature, and later underlies a conception of the system of nature which requires, at the very least, the purification of everything that is foreign to that system. In this sense, divinized representations of nature are in absolute asymmetry with what, in philosophical terms, would be exactly the antithesis of the assimilation of the type deus sive natura spinozist. Feuerbach also, in The Essence of Christianity, questions the notion of the god created by men, starting from an anthropological conception of what a divinity is. Understanding it as a human projection that in many cases enslaves men, the German philosopher examines justly how subjectivity operates, showing how the divine originates in the human, ends up submitting to his own creation. More than this, practices are made precisely from certain images projected by men, culminating in what we call here deus sive hominis.
Keywords |
 Feuerbach · Holbach · Philosophy · Nature · Man.

Deus sive hominis: aproximações entre Holbach e Feuerbach

Resumo | Sendo o Sistema da natureza a obra máxima na qual Holbach tenta desmistificar o fundo religioso que sempre tentaram atribuir a todos os fenômenos de cunho natural, sob sua pena o barão aponta, em um primeiro momento, diversos “derrotadores” de uma concepção divinizada da natureza, e posteriormente fundamenta uma concepção de sistema da natureza que exige, no mínimo, a depuração de tudo que seja estranho a esse sistema. Nesse sentido, representações divinizadas da natureza estão em absoluta assimetria com o que, em termos filosóficos, seria justamente a antítese da assimilação do tipo deus sive natura spinozista. Feuerbach também, n’A essência do cristianismo questiona a noção de deus criada pelos homens, partindo de uma concepção antropológica do que seja uma divindade. Entendendo-a como uma projeção humana que em muitos momentos escraviza os homens, o filósofo alemão examina justamente como a subjetividade opera, mostrando como o divino originando-se no humano, acaba por submeter a sua própria criação. Mais do que isso, práticas são feitas justamente a partir de determinadas imagens projetadas pelos homens, culminando no que chamamos aqui de deus sive hominis.
Palavras Chave | Feuerbach · Holbach · Filosofia · Natureza · Homem.


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