The limits of theory in the face of literary art: a humanist perspective

Eduardo Cesar Maia
Universidade Federal de Pernambuco, Brazil | eduardocesarmaia@gmail.com

Received: 31-May-2019 | Accepted: 10-September-2019 | Published Online: 31-September-2019
Disputatio [Sept. 2019], Vol. 8, No. 10, pp. 00-00 | DOI: 10.5281/zenodo.3576128
Article | [PT] | Full Text | Statistics | Copyright Notice [sp] | Vol. 8 No. 10

How to cite this article:
Maia, Eduardo Cesar (2019). «Os limites da teoria diante da arte literária: uma perspectiva humanista». Disputatio. Philosophical Research Bulletin 8, no. 10: pp. 00–00.


Abstract | In keeping with the perspective of philosophers such as Ernesto Grassi and Francisco José Martín, and literature theorists such as Antoine Compagnon, Richard Freadman, and Seumas Miller, among others, I consider the humanist tradition, whether in philosophy or literary criticism, to be the expiatory goat of the scientist, rationalist, positivist mentalities and the most diverse forms of ideological radicalism coming from the main currents of literary theory that developed in the last century and which influence us to this day. I will show in the development of this essay that, although it has been stigmatized by efficient defamation work carried out by various detractors, the humanist perspective to which I refer, as long as it is reevaluated and adapted to the present conditions and demands, can be an alternative path, or at least a complementary one, to the radical specialization of literary studies, offering valuable suggestions for the exercise of journalistic criticism, and also critically dialoguing with the academic discipline of Literary Theory.
Keywords |
Humanism · Literary Theory · Literary Criticism.

Os limites da teoria diante da arte literária: uma perspectiva humanista

Resumen | Em conformidade com a perspectiva de filósofos como Ernesto Grassi e Francisco José Martín, e de teóricos da literatura como Antoine Compagnon, Richard Freadman e Seumas Miller, entre outros, considero que a tradição humanista, seja em filosofia ou em crítica literária, foi o bode expiatório das mentalidades cientificista, racionalista, positivista e das mais diversas formas de radicalismo ideológico provenientes das principais correntes de teoria literária que se desenvolveram no século passado e que nos influenciam até os dias de hoje. Mostro, no desenvolvimento deste ensaio, que, apesar de ter ficado estigmatizada por um eficiente trabalho de difamação levado a cabo por detratores diversos, a perspectiva humanista a que me refiro, desde que reavaliada e adaptada às condições e exigências da atualidade, pode ser um caminho alternativo, ou pelo menos complementar, ao da radical especialização dos estudos literários, oferecendo sugestões valiosas para o exercício da crítica jornalística e, ainda, dialogando criticamente com a disciplina acadêmica da Teoria da Literatura.
Palabras Clave | Humanismo · Teoria da Literatura · Crítica Literária.


References

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