Divide me from Myself. Love and Alterity in Rousseau

Pablo Pavesi
Universidad de Buenos Aires, Argentina | zppavesi@yahoo.com.ar

Received: 16-May-2019 | Accepted: 26-November-2019 | Published: 27-December-2019
Disputatio [Dec. 2019], Vol. 8, No. 11, pp. 445–467 | DOI: 10.5281/zenodo.3594246
Article | [SP] | Full Text | Statistics | Copyright Notice [sp] | Vol. 8 No. 11

How to cite this article:
Pavesi, Pablo (2019). «Sepárame de mí. Amor y alteridad en Rousseau». Disputatio. Philosophical Research Bulletin 8, no. 11: pp. 445–467.


Abstract | Rousseau affirms that love is the extension of self-love to the others. This theory confronts with a tradition that considers the loved person as «another self», an alterity of selfness that the notion of extension—as we maintain—suppresses. Our thesis is that extended self-love is a form of amour-propre directed to a chimera embodied by means of a plastic imagination that adornsembellishes the real beings with imaginary beings, rendering them loveable. Thus Julia, the character, incarnates in Mme. Houdetot, the person, who therewith disappears. Lastly the others appear only in the joy of the innocent, once the extension, that is to say, love, disappears. Consequently we must change our subtitle in order to summarize our thesis: love or alterity.
Keywords |
Love · Alterity · Selfness · Imagination · Solitude.

Sepárame de mí. Amor y alteridad en Rousseau

Abstract | Rousseau sostiene que el amor es la extensión del amor de sí en otro. Esta teoría se opone a una tradición que considera al amado como «otro sí mismo», una alteridad de la ipseidad que la noción de extensión, proponemos, suprime. Nuestra tesis es: el amor de sí extendido es un modo del amor propio que se dirige a una quimera encarnada gracias a una imaginación plástica que orna, reviste los seres reales con seres imaginarios, haciéndolos amables. Julia, el personaje, se encarna en Mme. Houdetot, la persona, quien desaparece. Finalmente, el otro sólo aparece en la alegría del inocente, ya suprimida la extensión, por lo tanto, el amor. Debemos pues modificar nuestro subtítulo para sintetizar nuestra tesis: amor o alteridad.
Parole chiave | Amor · Alteridad · Ipseidad · Imaginación · Soledad.


References

Baczko, Bronislaw (1964). Rousseau. Solitude et communauté. Paris-La Haye: Mouton, 1974.

Bouchilloux, Hélène (2014). «La genèse de l’amour-propre». En: Philosophie de Rousseau, editado por Blaise Bachofen et al. Paris: Garnier, pp. 249-260.

Burgelin, Pierre (1979). La philosophie de l’existence de Jean-Jacques Rousseau. Paris: Vrin.

Carnevali, Barbara (2010). «Le moi ineffaçable: exercices spirituels et philosophie moderne». En : Pierre Hadot. L’enseignement des antiques, l’enseignement des modernes, editado por Frédéric Worms y Arnold Davidson. Paris: Éditions rue d’Ulm, pp. 47-60.

Carnevali, Barbara (2011). Romantisme et reconnaissance. Figures de la conscience chez Rousseau. Genève: Droz.

Dent, Nicholas (1989). Rousseau. An Introduction to his Psychological, Social and Political Theory. Oxford-New York: Blackwell.

Dent, Nicholas (1992). A Rousseau Dictionary. Oxford-New York: Blackwell.

Derrida, J. (1967). De la grammatologie. Paris: De Minuit.

Descartes (1996). Œuvres, editado por Charles Adam y Paul Tannery. Paris: Vrin-CNRS. 11v.

Erasmo (1540). Les Adages, editado por Jean-Cristophe Saladin. Paris: Les Belles Lettres, 2013, 5v.

Foucault, Michel (1976). Histoire de la sexualité I. La volonté de savoir. Paris: Gallimard.

Froese, Katrin (2009). «Openings that Close: The Paradox of Desire in Rousseau». En: Rousseau and Desire, editado por Mark Blackwell et al. Toronto: University of Toronto Press, pp. 104-117.

Gauthier, David (2006). Rousseau. The Sentiment of Existence. Cambridge: Cambridge University Press.

Guénard, Florent (2014). «Amour de soi, amour propre, amour de l’égalité». En: Philosophie de Rousseau, editado por Blaise Bachofen et al. Paris: Garnier, pp. 261-274.

Montaigne, Michel de (1595]. Essais. En: Œuvres Complètes, editado por Maurice Rat. Paris: Gallimard, 1962.

Moon, Jung Ja (1987). «Jean-Jacques Rousseau, amoureux par lettres». Cahiers de l’Association Internationale des Études Françaises, 39: pp. 159-173. https://doi.org/10.3406/caief.1987.2431

Neuhouser, Frederic (2008). Rousseau’s Theodicy of Self-Love. Evil, Rationality, and the Drive for Recognition. Oxford: Oxford University Press.

Neuhouser, Frederic (2010). «Rousseau and the Human Drive for Recognition (Amour-propre)». En: Philosophy of Recognition, editado por Hans-Christoph Schmidt et al. New York: Lexington Books, pp. 21-46.

O’Dea, Michel (2007). «Le regard rétrospectif de Rousseau sur son œuvre dans la correspondance autour de 1770». En: Lire la correspondance de Rousseau, editado por Jacques Berchtold y Yannick Séité. Genève: Droz, pp. 389-407.

O’Hagan, Timothy (2006). «“L’amour propre est un instrument utile mais dangereux”: Jean-Jacques Rousseau et Port Royal». Revue de Théologie et de Philosophie, 138: pp. 29-37. https://www.jstor.org/stable/44359941

Olivo-Poindron, Isabelle (2010). «Du moi humain au moi commun. Rousseau lecteur de Pascal». Les Études philosophiques, 95, n˚4: pp. 557-595. https://doi.org/10.3917/leph.104.0557.

Rohan Chabot, Laetitia (2013) : «Le rôle de l’imagination dans la naissance du sentiment moral chez Rousseau». Astérion, 11: s/p. http://journals.openedition.org/asterion/2393.

Rousseau, Jean-Jacques (1959-1995). Œuvres Complètes. Paris: Gallimard. 5v.

Rousseau, Jean-Jacques (1959). Lettres (1728-1778), editado por Marcel Raymond. Lausanne: La Guilde du livre.

Rousseau, Jean Jacques (1965-1998). Correspondance Complète, editado por Ralph Leigh. Oxford: The Voltaire Fondation. 52v.

Schiemann, Gregor (2008). «Ambivalences et limites du concept de pitié chez Jean Jacques Rousseau». En: Affect et affectivité dans la philosophie moderne et la phénoménologie, editado por Eliane Escoubas y Lazlo Tengelyi. Paris: L’Harmattan, pp. 85-111.

Seth, Catriona (2015). «Rousseau et ses doubles». Editado por Jacques Berchtold y Claude Habib. Les Confessions. Se dire, tout dire. Paris: Garnier, pp. 151-168.

Starobinski, Jean (1986). «Don fastueux et don pervers. Commentaire historique d’une Rêverie de Rousseau». Annales. Économies, Sociétés, Civilisations, 41, n˚1: pp.7-26.

Waksman, Vera (2016). El laberinto de la libertad. Política, educación y filosofía en la obra de Rousseau. Buenos Aires: FCE.


© The author(s) 2019. This work, published by Disputatio [www.disputatio.eu], is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons License [BY–NC–ND]. The copy, distribution and public communication of this work will be according to the copyright notice. For inquiries and permissions, please email: boletin@disputatio.eu.